AJ WINDOW

یراق الات پنجره

یراق آلات پنجره

عبارت یراق در ابتدا برای زین و افسار متصل به چهارپایان استفاده می‌شد. پس از گذشت زمان و با پیدایش سلاح‌ها “یراق‌” برای مدل خاصی از سلاح بکار می‌رفت. امروزه به قطعاتی که در ساخت و تکمیل بسیاری از قسمت‌های خانه همچون پنجره، درب و کابیت‌های آشپزخانه بسیار کارآمد باشد یراق الات گفته می‌شود. از کاربردی‌ترین یراق الاتی که با آنها سر و کار دارید می‌توان به دستگیره پنجره، ریل کشو و لولا درب و.. اشاره کرد.

ساخت یراق الات از زمانی که  ذوب کردن فلزات در زمانهای قدیم رواج یافت و انسان توانست ابزارهای مورد نیاز خود را بسازد، شروع شد. یراق الات درب و پنجره یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین ابزار یراق می‌باشد. برای ساخت و تکمیل درب و پنجره‌های آلومینیومی باید حتما یراق آن را به درستی تهیه نمایید.

انواع یراق الات چه هستند؟

به طور کلی یراق الات شامل انواع گوناگونی می‌شوند که کاربردهای مختلفی دارند.

یراق الات ساختمانی:

از پرکاربردترین انواع یراق الات، یراق الات ساختمانی هستند. که این ها شامل کف ساب، آجربر، ماله، دوربین نقشه برداری و ماله می‌باشند. یراق الات درب و پنجره نیز جزء این دسته قرار می‌گیرند.

یراق آلات مورد استفاده در در و پنجره شامل موارد زیر می‌شوند:

این ابزار تک حالته و دو حالته آلومینیوم، دستگیره مخفی پنجره کشویی، دستگیره پنجره سکوستیک، قفل درب سوِئیچی آلومینیوم و غلطک پنجره کشویی. در ادامه گیره مقابل زبانه قفل درب، دستگیره مکانیزم فولکسی، دستگیره دوطرفه قفلدار، دستگیره پنجره، سیلندر قفل. همچنین گیره اسپانیولت، لولا، کیپ کننده میانی، لولا وسط ثابت و قابل تنظیم، سورمه کلنگی، بازو  کلنگی، لولا 3 تیکه رگلاژی، اسپانیولت قفلدار درب، غلطک پنچره کشویی، یراق آلات پنجره دو حالته، پنجره دو لنگه بازشو هستند.

کاربرد یراق الات برای درب و پنجره چیست؟

یراق الات یک واژه‌ی کلی برای تمامی تزئینات جانبی و ابزارها در وسایل اطراف ما می‌باشد. از آنها برای ساخت در و پنجره های دوجداره، سازه‌های مختلف موجود در منازل، تولید کابینت، سرویس‌های بهداشتی، ابزارهای فنی، تجهیزات مهندسی، درب و پنجره‌های دوجداره و تکجداره و همه موارد مشابه استفاده می‌شود. استفاده از یراق الات به دو دلیل کلی صورت می‌گیرد:

استفاده از یراق الات برای زیبایی و استفاده از یراق الات برای آسانتر شدن کاربرد وسایل

در ادامه به توضیح هر یک میپردازیم.

 

استفاده از یراق آلات برای زیبایی:

 

زیبایی، یکی از مهمترین کاربردهای یراق الات است. مثلا یک پنجره دوجداره ، یک درب، کمد ویا کابینت را در نظر بگیرید. برای درب نیاز به دستگیره‌هایی است که در انواع و اشکال مختلف وجود دارند و علاوه بر کارایی که دارن به زیبایی درب هم کمک می‌کنند. برای کابینت‌ها و کمدها استفاده از دستگیره‌های مختلف استفاده می‌شود که بر زیبایی آنها می افزاید. در مورد درب و پنجره‌های دوجداره هم انواع مختلف دستگیره‌ها و لولاها باعث تغییر جهت باز و بسته شدن پنجره‌ها و تغییر سبک آنها می‌شود و به اینصورت در کارایی و زیبایی آنها نقش موثری دارد.

 

استفاده از یراق الات برای آسانتر شدن کاربرد وسایل:

 

یراق الات باعث آسانتر شدن کاربرد وسایل می‌شود. شما یک پنجره دوجداره را در نظر بگیرید، در کاربردی‌تر شدن پنجره از نظر نحوه‌ی باز و بسته شدن و روان بودن پنجره دوجداره در هنگام بازو بسته شدن، استفاده از انواع مختلف لولاها می‌تواند اثر بگذارد. درب‌های ورودی ساختمان هم از از دستگیره‌های مخصوص به خود استفاده می‌کنند که در اندازه‌ها و انواع مختلفی در بازار وجود دارند. یراق الات درب و پنجره شامل قفل، دستگیره، سیلندر، ارامک بند، جک پشت درب، چشمی، ضربه گیر، شب بند، دریچه پست و لولا می‌باشد.

 

یراق الات درب و پنجره:

 

پیشرفت تکنولوژی در قفل و ابزارهای تولید و ساخت درب و پنجره‌های دوجداره آلومینیومی باعث شده که این نوع درب و پنجره‌ها از نظر امنیتی در جایگاه بالاتری باشند. طرح‌های ایمن و زیبا یراق الات پنجره دوجداره معمولا طوری است که از چهار جهت این درب و پنجره‌ها را قفل کرده و امنیت بالایی به آنها می‌بخشد. در عین حال این درب و پنجره‌ها به راحتی به وسیله قفل‌هایی که به شکل قارچی هستند فقط با چرخش آسان یک دستگیره به قاب‌هایشان محکم می‌شوند و به همین علت ایمننی این نوع درب و پنجره‌ها بالا است.

در پایان

به طور کلی صنعت تولید یراق درب و پنجره همواره در حال نوآوری و توسعه است و همین موضوع باعث شده است که با تنوع فراوانی تولید شوند. شما باید با توجه به نیاز خود و کاربرد آنها یراق مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

عایق جنوب